3 tajemnice skutecznej prezentacji prawnika w Internecie

3 tajemnice skutecznej prezentacji prawnika w Internecie

Ukształtuj wizerunek firmy, zdobądź klientów, zwiększ zyski. Jak? Zaprezentuj swoją działalność w Internecie czyli tam, gdzie są Twoi klienci. W Polsce 78 proc. osób ma dostęp do sieci. W Internecie spędzamy średnio (uwaga!) aż 5 godzin i 55 minut dziennie. To największy rynek zbytu dla Twoich usług. Poznaj 3 tajemnice skutecznej prezentacji prawnika w Internecie i wykorzystaj je, by sprzedawać łatwiej i więcej.

3 tajemnice skutecznej prezentacji prawnika w Internecie

Tajemnica #1 - strona internetowa

Mówisz Internet, myślisz strona internetowa. Jest ona ważnym elementem budowania wizerunku prawnika w sieci. To wizytówka Twojej kancelarii. Skuteczna strona internetowa jest:

  • przyjazna dla użytkownika, czyli taka, z której klient łatwo nauczy się korzystać. Strona internetowa musi być łatwa w nawigacji i intuicyjna. Badania pokazują, że osoby korzystające ze stron internetowych są przyzwyczajone do układu, zgodnie z którym logo i nazwa firmy znajdują się w lewym górnym rogu witryny. Menu umieść poniżej lub na wysokości logotypu (aby zaoszczędzić przestrzeń – w pierwszym widoku powinny znajdować się wszystkie najważniejsze elementy nawigacyjne i informacyjne strony). 
  • wypełniona najwyższej jakości treścią. Używaj języka korzyści i twórz unikalne, autorskie wpisy (nigdy nie kopiuj!). Postaw na dobre, zrozumiałe dla klienta tytuły. Jeśli tekst jest długi, koniecznie dodaj informacyjne śródtytuły (to ważne także w kontekście SEO). Roboty Googla lubią wartościowe dla użytkownika teksty o długości 2 tysiące znaków lub więcej z nasyceniem słów kluczowych na poziomie około 3%.
  • szybka. Upewnij się, że Twoja strona internetowa działa sprawnie. Jeżeli strona ładuje się zbyt wolno, klienci… poszukają innego prawnika.
  • responsywna czyli dostosowana do urządzeń mobilnych. Czy wiesz, że coraz więcej osób korzysta z Internetu tylko przy pomocy telefonów komórkowych? Proporcja pomiędzy wyświetlaniem na desktopie i ekranie telefonu wynosi prawie 50 do 50.

Co jeszcze jest istotne? Grafiki, których używasz. Muszą mieć odpowiednią rozdzielczość, aby zdjęcie wyświetlało się poprawnie (czyli było wyraźne). Na koniec najważniejsze. Strona profesjonalnego prawnika mówi do klienta: jak mogę Ci pomóc? Oferuje różne formy nawiązania kontaktu: nie tylko osobiste spotkanie, ale również rozmowę telefoniczną, skype’a, wymianę maili, chat, formularz kontaktowy (którego specyficzną formą jest także bot). 

Tajemnica # 2 - media społecznościowe

Media społecznościowe to skuteczne narzędzia, które prezentują „ludzką twarz” prawnika. Za ich pomocą przekażesz nie tylko co robisz, ale i jak to robisz. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter – każde medium spełnia trochę inne zadanie, ale łączy je jedno: są doskonałym kanałem do bieżącej komunikacji z klientami. W zależności od tego jaki jest profil Twojej działalności i co chcesz pokazać użytkownikom, wybierz inną formę prezentacji w mediach społecznościowych.

O prowadzeniu profilu na Facebooku pisaliśmy już nie raz. Przeczytaj te artykuły:

Facebook - wprowadzenie

Zakładamy profil firmowy

Trzy zasady dobrego profilu prawnika

Co publikować na fanpage’u firmy?

Facebook to medium społecznościowe, które gromadzi najwięcej użytkowników, dlatego radzimy rozpocząć przygodę z SM właśnie od tego kanału. To, jaki charakter będzie miał Twój profil, zależy od Ciebie. Musisz pamiętać tylko o jednym – nie traktuj tego po macoszemu. Profil to sposób prezentacji Twojej osoby. Musi mieć „to coś”, bo o Tobie świadczy. Twój fangage nie może być kopią strony internetowej. Niestety wielu prawników popełnia ten błąd. Nie masz pomysłu? Podpowiemy jak się wyróżnić. Zrób to inaczej. Zastanów się dlaczego ktoś miałby lubić Twój profil? Bo jesteś prawnikiem? Niestety to za mało.

  • Jeśli prowadzisz bloga, wykorzystaj Facebooka do promocji swoich wpisów. Takie działania wzmocnią Twój wizerunek jako specjalisty w danej dziedzinie prawa.
  • „Z życia kancelarii X” to pomysł na pokazanie Twojego miejsca pracy, ludzi z którymi współpracujesz, codziennych wyzwań.
  • „Prawnik po godzinach” jest typem profilu, w którym uchylasz rąbka tajemnicy o życiu prywatnym. Poleć dobry film, zrecenzuj książkę, którą ostatnio przeczytałeś, opowiedz o inspirujących ludziach, pokaż miejsca, które odwiedziłeś a nawet to, co masz na talerzu (jeśli jest warte polecenia).
  • „Mamy precedens!” – jeśli Twoim konikiem są wyroki sądowe, które wpływają na wynik późniejszych orzeczeń, możesz zainteresować takim profilem setki użytkowników Facebooka.
  • „Co w prawie piszczy” – informuj swoich fanów o zmianach w polskim prawie.
  • Pokaż innym swoje zainteresowania. Nic tak dobrze się nie sprzedaje jak historia o prawniku, który swoje życie oddał dwóm pasjom: prawu i… no właśnie, co lubisz robić? Pieczesz? Załóż profil „pączek z adwokatem”. Biegasz? Idealny fanpage dla Ciebie to „prawnik w biegu”. Skaczesz ze spadochronu? Pokazuj swoje wyczyny na „Prawnik w obłokach”.

Pamiętaj: każdy profil, który wyróżni Cię spośród konkurencji, jest dobrym pomysłem na ciekawy fanpage w SM.

Na koniec krótko o innych mediach społecznościowych. Zadaj sobie pytanie czego oczekujesz od Twojego profilu w SM. Jaki ma przynieść efekt? Jeśli chcesz rozwijać sieć zawodowo-biznesową, wybierz LinkedIna. Wolisz pokazywać swoje działania za pomocą fotografii? Działaj na Instagramie. Komentujesz bieżące wydarzenia? SM dla Ciebie to Twitter. Możesz oczywiście założyć swój kanał w każdym serwisie. Uwaga! Nie rób tego, jeśli nie masz wystarczającej ilości czasu. Social Media muszą być prowadzone regularnie, dlatego lepiej postawić na jeden, najbliższy naszym upodobaniom kanał.

Tajemnica # 3 – marketplace

Tak, jak wspomniałam wcześniej, strona internetowa jest Twoją wizytówką, a profil w mediach społecznościowych umożliwia bieżący kontakt z klientami, którzy już Cię poznali. A marketplace? To tam znajdą Cię klienci. Nie oszukujmy się – jeśli nie prowadzisz wielkiej, sławnej co najmniej w danych województwie kancelarii, nikt nie zna ani adresu Twojej strony, ani profilu w SM. Oczywiście mówimy o sytuacji, gdy klient nie zna ani Twojego imienia, ani nazwiska, i szuka prawnika wg hasła specjalizacja + miasto. Aby pojawić się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google, musisz pracować nad pozycjonowaniem strony (to długi i żmudny proces, trwający wiele miesięcy – więcej o pozycjonowaniu przeczytasz TUTAJ ) albo zapłacić za reklamę w sieci wyszukiwania (Google Ads). Wiedz, że istnieje prawdopodobieństwo, że na niektóre słowa wpisywane w wyszukiwarkę Twoja strona nie pokaże się nigdy (nawet jako reklama): inne kancelarie pozycjonują się na daną frazę tak długo, że przebicie ich jest praktycznie niemożliwe. Podobnie z reklamą. Google Ads działa na zasadzie aukcji. Kto da więcej za dane słowo kluczowe, ten pojawia się na górze strony. Dlatego niektóre hasła są nieopłacalne, szczególnie dla małych kancelarii. Za te procesy musisz zapłacić – to praca dla specjalistów. Pozycjonowanie trwa przez cały cykl życia strony, nie możesz zrezygnować z niego nigdy, bo wypracowana w wyszukiwarce pozycja zacznie spadać na łeb na szyję. Reklama jest oczywiście formą dobrowolną. Rekomendowane nakłady na takie działania to około 2 tys. zł miesięcznie.

Wróćmy do serwisów typu marketpace. Wielu prawników rezygnuje z pozycjonowania i reklamy, bo są to formy zbyt kosztowne. Wówczas z pomocą przychodzi marketplace. Co to jest marketplace? Jest to platforma, która łączy tych, którzy mają do zaoferowania jakiś produkt lub usługę, z tymi, którzy chcą ten produkt lub usługę nabyć. Serwisy typu marketplace powstają w takich okolicznościach rynkowych, gdy z jakiegoś powodu znalezienie się oferującego i nabywcy jest utrudnione. Specprawnik.pl jest marketplacem typu B2C (łączy prawnika z klientem indywidualnym) i B2B (łączy prawnika z przedsiębiorstwem). Marketplace daje prawnikowi wiele opcji, z których może dowolnie korzystać. Oprócz profilu, na którym adwokat lub radca prawny prezentuje informacje o sobie (dane teleadresowe, tematy, w których się specjalizuje i opisy spraw, które przeprowadził), może prowadzić bloga branżowego i sprzedawać swoje usługi online. Rolą serwisu jest umożliwienie klientowi łatwego i szybkiego skontaktowania się z prawnikiem. Istnieją różne formy nawiązani kontaktu, ponieważ nie każda sprawa wymaga wizyty w kancelarii. Niektórym klientom wystarczy rozmowa telefoniczna albo wymiana maili. Prawnik ma także możliwość zachęcenia klienta do skorzystania z jego usług poprzez udzielenie wstępnej porady prawnej na forum. Co istotne, serwisy typu marketplace prowadzą rankingi swoich użytkowników. Oceny i rekomendacje wystawiane są przez klientów, dlatego ta forma opinii jest uznawana przez internautów za najbardziej wiarygodną. Takie serwisy dają dużo możliwości pozyskania klienta, ponieważ są miejscem pierwszej pomocy prawnej. Jeśli klient szuka porady, porównuje oferty kilku prawników, a platforma marketplace takie porównanie mu umożliwia. I w przeciwieństwie do Twojej kancelarii, działa na okrągło: 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Najlepsze jest to, że Specprawnik.pl generuje setki odsłon miesięcznie więcej, niż Twoja strona  internetowa i profil w SM razem wzięte, a kosztuje rocznie mniej niż pozycjonowanie i reklama Google Ads miesięcznie.

Pamiętaj, że tylko połączenie różnych metod prezentacji pozwoli Ci skutecznie zaprezentować swoją działalność w Internecie. Ostatecznie nigdy nie wiesz, który sposób wyboru prawnika jest preferowany przez Twoich potencjalnych klientów. Jedno jest pewne: strona internetowa, działania w social mediach i aktywne uczestniczenie w życiu serwisu Specprawnik.pl to sprawdzone – a tym samym skuteczne – metody prezentacji prawnika w Internecie.