Po co prawnikowi profil na LinkedIn?

Po co prawnikowi profil na LinkedIn?

LinkedIn to takie miejsce, gdzie możesz pogadać o pracy😉 Prawnicy decydują się, aby stać się częścią tego serwisu, ponieważ chcą budować markę własną. Na LinkedInie profile ma też wiele firm (działania employer branding). W końcu to największa baza CV na świecie! W dodatku – częściowo darmowa (po 100 wyszukiwaniach w miesiącu się blokuje).

Ale LinkedIn to nie tylko największy serwis dla specjalistów (610 mln użytkowników!):

  • SlideShare to największy serwis z prezentacjami na tematy biznesowe (18 mln prezentacji),
  • Lynda to największy serwis z kursami online (6 tysięcy kursów),
  • LinkedIn Publishing czyli sekcja z eksperckimi artykułami dotyczącymi biznesu (ponad 1 mln artykułów).

 

Jeżeli masz już profil na LinkedInie, to możesz sprawdzić swoją „moc” korzystając z Social Selling Index . Jest to wskaźnik, który umożliwia ocenienie wartości Twojego profilu. Oceniane są:

  • wypełnienie profilu,
  • publikowanie treści,
  • angażowanie się pod treściami publikowanymi przez znajomych oraz
  • wartościowi znajomi.

Sprawdź swój wynik wchodzą na stronę https://business.linkedin.com/sales-solutions/social-selling/the-social-selling-index-ssi# i klikając „get your score free”.

 

Wypełnienie profilu krok po kroku

Zaczijmy od zdjęcia profilowego i zdjęcie w tle

Zdjęcie profilowe musi być profesjonalne, powinieneś wyglądać jak na spotkaniu biznesowym (ale nie zapomnij o uśmiechu). Z badań LinkedIn wynika, że użytkownicy klikają nawet 14 razy chętniej w profil ze zdjęciem niż bez niego.

Dodaj również zdjęcie w tle, na przykład pokaż swoją kancelarię. Grafikę do profilu „dotniesz” w Canvie.

 

Nagłówek profilu

Ten element jest najważniejszy, ponieważ wpływa na wyniki wyszukiwania, czyli decyduje o tym, czy się w nich pojawisz, czy tez nie. Dlatego powinien zawierać słowa kluczowe, definiujące to, czym się zajmujesz.

 

Podsumowanie (informacje)

Masz 2 tysiące znaków, które powinieneś wykorzystać aby podsumować swoje doświadczenie zawodowe (tu robisz pierwsze wrażenie). Możesz je uzupełnić o dodatkowe media (dodać lub dołączyć link do zewnętrznych dokumentów, zdjęć, witryn, wideo i prezentacji).

 

Twoja tablica

Znajdziesz tam statystyki swojego profilu (kto wyświetlił Twój profil, liczbę wyświetleń publikacji oraz czy pojawiliśmy się w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania). Ta sekcja jest widoczna tylko dla nas.

 

Doświadczenie

Tu masz więcej miejsca, aby opisać szczegółowo jakie zdobyłeś doświadczenie w poszczególnych miejscach pracy. Warto dodać media (zdjęcia/linki/prezentacje) potwierdzające Twoje osiągnięcia.

 

Wykształcenie

Rozważ, czy nie dodać tytułów prac (magisterskich, dyplomowych), które napisałeś. To może być ważna informacja wskazująca specjalistyczną wiedze na dany temat.

 

Umiejętności

Wpisz umiejętności, które są dla Ciebie ważne (LinkedIn będzie Cię wg nich pozycjonował). Koniecznie poproś znajomych o „+” czyli potwierdzenie umiejętności (ma wpływ na wiarygodność).

 

Rekomendacje

To takie listy intencyjne – poproś o opinie na temat Twojej pracy osoby, z którymi współpracowałeś (szefów, kierowników, wykładowców, współpracowników etc.).

 

Na koniec dodaj projekty, publikacje, certyfikaty oraz zainteresowania . Na Twoim profilu będą także widoczne grupy , do których należysz.

 

Podsumujmy. O to musisz zadbać na LinkedInie:

  • stwórz własny url (linkedin.com/imie-nazwisko)
  • dodaj coverphoto
  • dodaj nagłówek z odpowiednimi słowami kluczowymi
  • dodaj podsumowanie
  • wypełnij sekcję z doświadczeniem
  • wypełniani sekcję z wykształceniem
  • dodaj umiejętności, poproś o potwierdzenie (+)
  • dodaj wybrane osiągnięcia
  • twórz treści (polubienia, komentarze, udostępnienie)

 

Ważne!

Użytkownicy LinkedIn rzadko wchodzą na nasz profil. Dlatego: jeżeli nie tworzymy treści, to nas nie widać!

 

Formaty treści na LinkedIn

  • wpis z tekstem
  • wpis z linkiem
  • artykuł
  • zdjęcia/album ze zdjęciami
  • wideo
  • polubienie, komentarz, udostępnienie (to też są formaty treści!)

 

Aktywność w serwisie

Nie musisz od razu dodawać wpisów, aby być widocznym w serwisie. Na początek wystarczą polubienia, komentarze i udostępnienia.

Co dalej?

  • Użyj status tekstowy, jeśli chcesz szybko wyrazić opinię (limit znaków 1300).
  • Dodaj obraz (zdjęcia, grafikę), jeśli chcesz coś zapowiedzieć, zrelacjonować, poinformować, edukować, inspirować.
  • Album ze zdjęciami będzie idealny dla relacji z eventów, prezentacji (kolekcji, serii danych etc.).
  • Wykorzystaj post z linkiem, jeśli chcesz kierować ruchu do zewnętrznych treści albo skomentować jakiś artykuł/wydarzenie.
  • Wideo to dobry sposób na prezentację firmy, zapowiedź, relację, zaproszenie, objaśnianie (pamiętaj, że więcej osób korzysta z SM na telefonach, dlatego wideo powinno być przygotowane w pionie). Publikuj bezpośrednio na LinkedIn (unikaj wklejania np. z YouTube). I jeszcze jedno – wideo wyświetla się automatycznie i bez głosu, dlatego koniecznie dodaj napisy.
  • Wolisz dłuższe wypowiedzi (przemyślenia, podsumowania, zestawienia, felietony)? Skorzystaj z opcji artykuł. Uwaga! Tytuł artykułu indeksuje się w Google.

 

Na koniec jeszcze jedna ważna kwestia, czyli rozwijanie sieci kontaktów. Musisz pamiętać, że nie jest wazna ilość kontaktów ale ich jakość (pamiętasz co się składa na Social Selling Index?). Dlatego dodawj tylko te osoby, które znasz, albo masz jakiś powód, by ich zaprosić/przyjąć zaproszenie. Jeśli zapraszasz kogoś do sieci kontaktów, zawsze dołącz wiadomość. Jeśli chcesz mieć w znajomych osoby interesujące się tymi sammymi tematami co ty, na szkoleniach i konferencjach poproś uczestników o współne wykorzystanie opcji „znajdź w pobliżu”.

------------------------------------------------

Dygresja: konto firmowe na LinkedIn

W tym artykule opisaliśmy profil osobisty. Profil firmowy rządzi się innymi prawami. Warto o nim pomyśleć, jeśli jako kancelaria prowadzicie aktywnie działania employer branding. Jeśli chcesz założyć profil dla kancelarii, musisz spełniać te wymagania:

  • posiadać profil osobisty z prawdziwym imieniem i nazwiskiem, który istnieje na LinkedIn co najmniej 7 dni i ma co najmniej kilka kontaktów w swojej sieci,
  • profil ten musi być przynajmniej częściowo uzupełniony.

 

Jeżeli założysz taki profil, pamiętaj aby dodać link odsyłający do LinkedIn w stopce maila i na stronie www.

Warto zaangażować pracowników w rozwijanie takiego profilu. Jak to zrobić? Dobrym sposobem jest wspólne coverphoto dla aktywnych na LinkedInie pracowników i profilu firmowego, udostępnianie przez nich wpisów, a nawet własna twórczość z oznaczeniem profilu firmowego.

Oczywiście konta firmowe mają rozbudowane statystyki (analityka: obserwujący, publikacje, odwiedzający).

------------------------------------------------

Reasumując, LinkedIn to największa baza specjalistów na świecie. Nie jest to sposób na bezpośrednie pozyskanie klienta, lecz na budowanie marki prawnika, którego „efektem ubocznym” może być zyskanie nowego zlecenia dzięki Twojej aktywności branżowej (np. dla biznesu, współpraca miedzy kancelariami, współpraca z in-housami). Jeśli masz czas, prowadzisz bloga, piszesz dla jakiegoś magazynu/portalu, szkolisz, jesteś prelegentem na konferencjach lub po prostu masz dużo do powiedzenia na tematy branżowe, LinkedIn będzie idealnym kanałem dla Ciebie.