Nie wyobrażam sobie prowadzenia kancelarii bez nowych technologii - wywiad Specprawnika

Nie wyobrażam sobie prowadzenia kancelarii bez nowych technologii - wywiad Specprawnika

O inwestowaniu w kancelarię, jej sukcesie, pozyskiwaniu klientów i nowych technologiach w służbie prawnikom, opowiadają jedni z naszych najaktywniejszych mecenasów: Kamila Wasilewska, Bartosz Kowalak i Kamil Wasilewski.​

 

Specprawnik: Jak istotne jest inwestowanie w kancelarię i jej rozwój?​

Mec. Kamila Wasilewska: To zależy co rozumiemy przez inwestowanie. Oczywiście warto iść z duchem czasu. Proponować klientom różne formy rozliczeń, a nie tylko per godzina co już wyszło z mody i rodzi wśród klientów wątpliwości. Stawiać na komunikację online i elektroniczne narzędzia. Być z klientami w kontakcie, bo tego oczekują.

 

Mec. Bartosz Kowalak: Zastanawiając się nad  koniecznością inwestowania w Kancelarię przede wszystkim nie można zapominać, że kancelaria to po prostu przedsiębiorstwo. Przedsiębiorstwo, którego rolą jest generowanie dochodu. W czasach gospodarki rynkowej żadne przedsiębiorstwo, żadna firma nie będzie długo funkcjonować bez procesu stałego inwestowania. Dlatego też chcąc się utrzymać na rynku koniecznym jest inwestowanie w firmę, także w kancelarię.

Mec. Kamil Wasilewski: Z roku na rok wrasta liczba adwokatów i radców prawnych co ma przełożenie na wzrost konkurencji na rynku.  Aby skuteczne pozyskać klienta oraz wyróżnić się na tle konkurencji bardzo ważnym jest stałe inwestowanie w kancelarię oraz jej rozwój. Zaniechanie w tym zakresie spowoduje, że ciężko będzie utrzymać się na rynku prawniczym zwłaszcza młodym prawnikom.

 

Specprawnik: Co stanowi o sukcesie kancelarii? Czy jest to indywidualne podejście do klienta/obsługa klienta, postawa (śmiałość, wiara w to co robię, wiedza), promocja a może wszystkie elementy razem?​

Mec. Kamila Wasilewska: Po części wszystko razem - i praca i sporo szczęścia. Przy zdobyciu klienta liczy się coś innego (dobre opinie, kontakt, polecenie, profesjonalna strona itp.), a przy utrzymaniu coś jeszcze (kontakt, język dopasowany do adresata, skuteczność, "chemia międzyludzka").

 

Mec. Bartosz Kowalak: Każdy z wymienionych elementów składa się na sukces kancelarii. Niewątpliwie fundamentem jest wiedza zespołu kancelarii, wiara w to co się robi i profesjonalność świadczonych usług. Oczywiście, ważne jest również podejście do klienta. Z uwagi na ogromną konkurencje na rynku, bez wyżej wymienionych elementów nowoczesna kancelaria nie będzie funkcjonować.

 

Mec. Kamil Wasilewski: Na sukces kancelarii składa się wiele czynników. Nie ma jednego skutecznego środka. Klienci zwracają uwagę na jakość świadczonych usług, czas jaki im poświęcamy oraz sposób komunikacji.  Dla młodego pokolenia klientów ważnym jest mobilna forma porozumiewania. To już nie te czasy kiedy klient musiał przyjść do kancelarii i porozmawiać w cztery oczy z mecenasem. Dużo teraz spraw zlecanych jest elektronicznie. Klient lubi też być na bieżąco informowany o stanie sprawy.  Nie ukrywam, że również wciąż dla wielu klientów cena ma znaczenie przy wyborze kancelarii.

 

Specprawnik: Jak  ważną rolę odgrywa stałe pozyskiwanie klientów? Jakie są źródła ich pozyskania (tradycyjne formy vs. Internet)?​

Mec. Kamila Wasilewska: Tradycyjne źródła sprawdzają się w malutkich miastach, gdzie klient wejdzie do kancelarii "z ulicy". Do stałej współpracy liczą się polecenia, udział w wydarzeniach branżowych, dostępność, polecenie.

 

 

Mec. Bartosz Kowalak: Stałe pozyskiwanie klientów odgrywa dużą rolę, ale w mojej ocenie cały czas największą role odgrywają powracający klienci. Na rynku jest ogromna konkurencja, a klient zadowolony prawdopodobnie powróci po raz kolejny i jeszcze poleci kancelarię znajomym. Jest to największy dowód zaufania do prawnika. Polecenie to jednak tradycyjna forma pozyskania klienta. Należy jednak iść z duchem czasu, dlatego obecność kancelarii w Internecie i nowych mediach jest niezbędna. Strona internetowa i fanpage na Facebook’u to teraz podstawa. Udzielając się na forach i portalach społecznościowych możemy pośrednio przekonać klienta do skorzystania z usług kancelarii. Budowanie wizerunku na wielu płaszczyznach pozwala na dopływ nowych klientów.

Mec. Kamil Wasilewski: Obecnie adwokat czy radca prawny to przedsiębiorca prowadzący własną działalność. Jak każda firma potrzebuje źródła dochodów, a takie zapewnia mu klient.  Zatem bardzo ważnym jest pozyskiwanie nowych klientów. Różne są formy pozyskania. Od tradycyjnej formy postaci np. rekomendacji od starych klientów po nowe formy typu social media np. Internet, blog, stronna www.

 

Specprawnik: Nowe technologie w służbie prawnikowi - czy ułatwiają prowadzenie kancelarii i komunikację z klientem?

Mec. Kamila Wasilewska: Jest mnóstwo narzędzi elektronicznych i trzeba z nich korzystać. Dla organizacji pracy i do kontaktu z klientem.

 

 

Mec. Bartosz Kowalak: Jest to w zasadzie pytanie retoryczne. Zakładam, że większość prawników nie wyobraża sobie już pracy np. bez poczty elektronicznej. Przede wszystkim nowe technologie skracają obieg informacji. Nadto zmniejszą dystans między prawnikiem a klientem, co pozwala także na obsługę klientów z poza rynku lokalnego.

 

Mec. Kamil Wasilewski: Oczywiście. Nie wyobrażam sobie prowadzenia kancelarii bez nowych technologii. Przede wszystkim pozwalają mi na zarządzenie czasem. Wiem, kiedy muszę wysłać pismo do sądu lub spotkać się z klientem. Są również skuteczną formą komunikacji z klientem. Nie muszę dzwonić do klienta z przypomnieniem o terminie spotkania, bowiem taka informację dostaje on na maila dzień przed spotkaniem. Kiedy otrzymam pismo z Sądu w sprawie klienta to natychmiast po umieszczeniu go na platformie klient otrzymuje powiadomienie o nowym piśmie i mam możliwość wglądu do niego. To tylko kilka przykładów pokazujących jak nowe technologie mają wpływa na pracę prawnika.

 

***

Kamila Wasilewska - radca prawny  od 2017 r. po odbytej aplikacji radcowskiej w OIRP w Poznaniu. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy w kancelarii prawnej oraz prowadzeniu porad prawnych w ramach studenckich poradni, jak i programów organizacji pozarządowych.

Szczególnie interesuje się sprawami cywilnymi: prawami konsumenta, pracownika, prawem turystycznym, prawem umów, rodzinnym i prawem pracy. W swojej pracy zawodowej zajmuje się świadczeniem kompleksowej obsługi prawnej na rzecz przedsiębiorców, w tym przygotowaniem oraz analizą umów, pomocą w rozwoju projektów oraz badaniem ich stanu prawnego; zajmuje się również wsparciem w zakresie spraw cywilnych, administracyjnych oraz sądowoadministracyjnych.

Biegle włada językiem angielskim, posługuje się również językiem rosyjskim.

Bartosz Kowalak -   radca prawny, który wraz z wspólnikiem adwokatem Maciejem Kacprzak prowadzi Kancelarię Adwokacko Radcowską Kacprzak Kowalak sp.p. w Poznaniu.

Kancelaria posiada szeroki profil praktyk prawa  w dziedzinach:  prawo odszkodowań i ubezpieczeń,  prawo karne,  prawo rodzinne,  prawo spadkowe,  obsługa biznesu,  windykacja należności,  prawo cywilne,  pomoc dłużnikom,  prawo oświatowe. 

Kancelaria współpracuje także z berlińskim adwokatem Semirem Al Lami świadczy i świadczy pomoc prawną na terenie Niemiec.

Kamil Wasilewski - adwokat pomagający przedsiębiorcom rozwijającym swój biznes oraz startupom we wczesnych fazach rozwoju. Wspiera wiedzą w zakresie prowadzenia i ochrony swojej działalności.

Pomaga skutecznie rodzinom, oraz pracodawcom i pracownikom. Świadczy usługi prawne na rzecz spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych.

Brał udział w wielu negocjacjach, obsługiwał procedurę tworzenia wielu spółek prawa handlowego, fundacji i stowarzyszeń

Kancelaria angażuje się pro bono w realizację licznych projektów społecznych. Zasady etyczne przyświecające Kancelarii nakazują niepozostawanie biernym w sytuacjach, które wymagają zaangażowania i fachowej pomocy.