Cyberprzestępczość. Jak ochronić kancelarię?

Cyberprzestępczość. Jak ochronić kancelarię?

Prawniku, posiadasz cenne, prywatne dane na temat Twoich klientów, dlatego jesteś szczególnie łakomym kąskiem dla cyberprzestępców. Czy przygotowałeś się już na ewentualny atak? Przed Tobą kilka wskazówek, jak zwiększyć bezpieczeństwo kancelarii w cyberprzestrzeni.

Firmowe skrzynki

Korzystaj ze skrzynek e-mailowych dla firm, które można odpowiednio chronić. Jeśli Twoja poczta umiejscowiona jest na publicznych serwerach, takich jak Google, wp czy onet, musisz mieć świadomość, że nie podlegają one właściwym zabezpieczeniom. Ponadto takie skrzynki często traktuje się po macoszemu. Ma do nich dostęp cały sztab osób i nie obowiązują ich żadne procedury, tj. nie istnieje polityka dostępu do poczty, zmiany haseł czy odpowiedzialności za przekazywanie dostępu do skrzynki osobom trzecim.

Aplikacje szyfrujące

Szyfruj dane. Krążą one po komputerach stacjonarnych, laptopach, przenośnych urządzeniach mobilnych, zewnętrznych pamięciach. Dlatego łatwo je skopiować, utracić, przekazać w niepowołane ręce. To samo tyczy się przesyłania danych wrażliwych, tajnych i poufnych pocztą elektroniczną. Wszystkie te informacje powinny być zaszyfrowane. Możesz to zrobić przy pomocy prostych aplikacji szyfrujących, na przykład takich jak TA .

Zabezpieczenia urządzeń mobilnych

Zabezpieczaj urządzenia mobilne takie jak telefony służbowe czy tablety. Ważny jest każdy sposób zwiększający bezpieczeństwo, od blokady telefonu (PIN) i ekranu (hasło, rysunek symbolu albo zabezpieczenie przy pomocy linii papilarnych), przez szyfrowanie danych (dodatkowe hasło lub PIN) i bieżącą aktualizację oprogramowania (dla korzystających z Wi-Fi: tylko jeśli jesteś podłączony do bezpiecznej sieci – najlepiej nigdy nie korzystać z połączeń, które nie są bezpieczne!). Rozważnie wybieraj aplikacje, które instalujesz (nie rób tego, jeśli nie musisz). I rób kopię zapasową danych. Przechowuj je poza telefonem w wersji zaszyfrowanej. Jeśli w Twojej kancelarii jest dużo urządzeń, które wymagają ochrony, rozważ wprowadzenie jednego z systemów umożliwiających ich zdalne czyszczenie ze wszystkich danych na wypadek kradzieży.

Polityka haseł

Przeszkol personel w zakresie polityki haseł. Przestrzegajcie przynajmniej dwóch zasad. Każde hasło powinno mieć minimum 8 znaków (w tym małe i wielkie litery, cyfry, znaki specjalne). Zmieniajcie je co 30 dni (co najmniej!). Może trudno w to uwierzyć, ale największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa kancelarii jest człowiek. Karteczki z hasłami przyklejone do monitora komputera są niedopuszczalne!

Audyt

Weryfikuj zainstalowane oprogramowania nie tylko pod kątem wydajności czy przydatności, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. W tym celu przeprowadzaj audyt infrastruktury informatycznej w Twojej kancelarii. Takie działania uchronią Cię przed wirusami, włamaniami hakerów i innymi niebezpieczeństwami, które czyhają na kancelarię w cyberprzestrzeni.

 

Na koniec najważniejsza zasada, której należy przestrzegać bezwzględnie: nigdy nie używaj takiego samego hasła na różnych stronach (przede wszystkim nie tego, które zabezpiecza Twoją skrzynkę e-mail!).

Więcej o bezpieczeństwie w sieci przeczytasz na blogu Specfile .